Gäddflugor | Ett nytt intresse!

 
Flugbindning och flugfiske har alltid varit något jag skippat, troligtvis var det min egen okunnighet som avskräckte mig.
För bara några månader sen var begrepp inom flugfiske som ett annat språk. Men när jag väl blev introducerad till denna hittills okända del av sportfiskets värld så förstod jag vad jag gått miste om!
Men till skillnad från många andra på Akademin så skulle inte mitt flugfiske handla om "Ädla fiskar". 
Nej, det fanns aldrig som ett alternativ. Gäddan och framförallt gösen är de ultimata utmaningarna för mig! Men detta var när vintern precis hade
gjort sin närvaro påmind, isen låg i vikarna och snön låg som
ett tunt vitt täcke över gräsmattan utanför fönstret. Jag som
ville flugfiska!! 
Runt jul så började jag köpa in lite grejer för
att binda gäddflugor, jag och Mårten satt många kvällar efter
skolan och kollade på videor och testade nya saker för att få
den perfekta flugan. 
Resultatet? Njaaaa, perfekt är nog inte r
ätt ord men ett par godkända flugor ligger nu i asken.

Jag passade på att lägga mina sista klinkanischer på ett gäddflug-set,
det är en investering jag hoppas jag kommer ha mycket glädje av i sommar. 
Ett nytt PB på gös skulle inte sitta fel, men det är nog för mycket att önska,
får jag en gös på hela sommaren på fluga så ska jag se det som en bedrift!  

Jag valde även att hoppa av SportfiskeAkademin, så en flytt hem
till Gävle och mina kära hemmavatten är på G. Det lutar även åt
att hela våren och sommaren blir en skolfri period så då ska det
bändas pikes! 
Anledningen till valet att hoppa av är komplicerat.
Det tar jag inte här, men jag kände att det var det bästa för mig själv.

Hoppas att även ni som dänger jerkbaits dagarna i ända tar erat
förnuft till fånga och inser att gädda på fluga är så mycket ballare!
Skitfiske / Leo 

Kommentarer