Valbo | Vår!

Äntligen är våren här med allt vad det innebär! Vårflod, blöta fossingar,
båtpremiär, jerkbait och naturligtvis gädda! Även om det sistnämnda skulle
kunna komma i större antal så är det alltid lika härligt. 




Båtpremiär utan gädda..
Våren har hittills varit rövdålig, gäddorna har lyst med sin frånvaro och vädret har varit heeelt fel i mitt tycke. Soligt och alldeles för varmt, visst det är skönt att fiska i och vattnet blir ju varmare vilket ger mer aktivitet men enligt mina erfarenheter så skyggar gäddorna när det är för soligt. Spelar ingen roll vilken årstid.


Lyckades köra tre raka blankpass i båten innan jag sökte mig mot
mindre och lite mer strömmande vattenmassor, och kunde då landa
vårens första gädda på gamla hederliga Buster Jerk, då blev det lite
av en islossning och jag drog tre snabba till innan det dog ut igen. 





Årets första! Knappa 3 kilon

Valbogäddor är fina!

I lördags hade jag lovat en polare till mig som inte fiskat så mycket,
att vi skulle ut och försöka bättra på hans personbästa som låg på
knappa 4kg, det uppdraget lyckades vi inte med men han vart nöjd
ändå. Han drog nämligen fler gäddor än mig, vilket han var märkbart
nöjd över.
Men eftersom det var på mitt bete så räknas det väl som
hälften mina.. tycker iallafall jag..



Inledde starkt med dagens första fisk!




Oscar kvitterar och tar sedan ledningen med denna lilla tjockis!

 


Det har tyvärr inte blivit någon storlek på mina pikes ännu, men så brukar det se ut när man fiskar i
ån.. men nästa vecka då blir det båtfiske för hela slanten! Då får madamerna mer än gärna vara hungrigare än vanligt.

Skitfiske gubbs och kvinns / Leo

Kommentarer